helmi 19, 2018

Lähettänyt in Love | Kommentit pois päältä artikkelissa Konemusiikin kulta-aika on ohitse

Konemusiikin kulta-aika on ohitse

Konemusiikin kulta-aika on ohitse

Muistatko ajan, jolloin vielä rankempi elektronien musiikki oli johtava biletyskulttuurin musiikkigenre maailmassa. Nykyajan uudet musiikin lajit ja pop musiikin tanssittavuus tekee muutoksia yökerhoissa. Nyt onkin jo Suomessakin vaikea löytää todellista tekno- ja elektroniseen musiikin keskittyvää tanssilattiaa keskisuurista kaupungeista ja kunnista. Tanssilattioilla soi pop-musiikki ja erilaiset tanssittavat versiot niistä. Sanana elektronien musiikki on valtavan laaja ja kattaakin nyt suurimman osan uudesta musiikista. Wikipedian mukaan elektronien musiikki tai konemusiikki tarkoittaa musiikkia, joka on tuotettu sähkökäyttöisin välinein ja laittein. Valtaosa valtavirran musiikista tuotetaan näin, jolloin sanan ”konemusiikki” merkitys on muuttunut koskemaan rankempaa tekno- tykityksen genreä. Konemusiikilla ei siis tarkoiteta nykyistä pop-musiikin uutta tyyliä jossa todelliset soittimet pölyttyvät nurkissa ja kaikki ääni tuotetaan studiolla käyttäen tietokonetta tai esimerkiksi jonkinlaisia rumpukoneita.

Konemusiikin historia

Konemusiikkia on kuunneltu Suomessa yli neljännesvuosisadan ajan. Suomeen rantautuessaan konemusiikki oli jo vallannut ympäri Eurooppaa. 2017 toimittaja Kalle Kinnunen yhdessä monen muun kirjoittajan kanssa loivat teoksen konemusiikin historiasta Suomessa. Kirja Kone-Suomi kertoo, mistä elektronisessa musiikissa on kyse. Soundin päätoimittaja Mikko Meriläinen kirjoittaa: ”Kone-Suomi on parhaita kotimaisia musiikkikirjoja koskaan”.

Konemusiikin historia ei ole Suomessakaan ihan ruusuilla tanssimista. Huumeiden musta varjo on aina seurannut konemusiikin historiaa. Huumeet ja elektroninen musiikki yhdistetään kaikkialla maailmassa. Laittomat reivit ratsattiin aina huumausainelöydöksien toivossa ja valitettavan usein tämä olikin todellisuutta. Harmillisesti konemusiikki sai osakseen paljon myös negatiivisuutta yleisöltä tästä syytä. Nykypäivänä reivejä ei enää löydy ja konemusiikkitapahtumat keskittyvät suuriltaosin löysään poppi jammailuun. Todellisen teknon faneille ei ole tarjontaa. Kuuluisat kohteet pääkaupungissa ja isoissa kaupungeissa niin kuin Tampereella ovat siirtyneet soittamaan mainstream-musiikkia. Tapahtumat ja happeningit katoavat yksi kerrallaan historiaan. Ei ole tarpeeksi nuoria, jotka innostuisivat tarpeeksi, jotta asiakastarvetta tulisi riittämiin. Vanhat tähdet kuten Darude, ovat siirtyneet soittamaan muualle kuin Suomeen. Konemusiikin saralla oin siis hiljaista.

Mitä seuraavaksi?

Konemusiikki ei kuitenkaan ole täysin unohdettu. Kesän suurfestivaali Weekend festivaali silti soittaa rankempaakin konemusiikkia. Ja se on suurin konemusiikin ja elektronisen musiikin festivaaleja koko pohjoismaissa. Viime vuosina on nähty erillisellä rankempaan teknoon keskittyvällä lavalla jopa enemmän yleisöä reivaamassa kuin isolla lavalla ja tämä kertoo siitä, että tasainen sykli kaiken musiikin kulta-aikojen vuosikymmenten vaihtelu säilyy. Musiikki onkin kuin muoti. Kun yksi muoti-ilmiö pärähtää markkinoille, on koko kansa siitä hullaantuva. Seuraavana vuosikymmenentenä ei kukaan enää käytä niitä kamalia leveälahkeisia housuja eikä myöskään sitä aivan liian isoa ”poikaystävä”-paitaa, mutta kun taas uusi vuosikymmen kolkuttaa olan takana, alat huomaamaan katukuvassa nuo leveälahkeiset upeat printtikuvioiset housut ja liian isot paidat.

Mitä seuraavaksi?

Musiikki siis on ja säilyy, muokkaantuu ajan mukaisesti ja vaihtaa suuntaa. Konemusiikki tulee ja menee, mutta ei koskaan katoa. Nuorison lempimusiikki raikaa yökerhoissa ja omaan musiikkimakuunsa jumittuneet soittajat ja kuuntelijat jatkavat tiiviimmäksi muuntuneelle kantayleisölleen soittelua. Festivaaleilla ja muissa tapahtumissa näkyy sen hetkinen musiikin taidesuuntaus ja erikoisemmalle musiikin ystävälle löytyy aina jotain tekemistä, joskin niitä tapahtumia saa joskus metsästää vähän kauempaa. Vuoden vierivät ja uudet tähdet tulevat ja valloittavat tanssilattiat ja radiokanavien top kymmenen soittolistat.  Ja vaikka Madonna eräässä laulussaan kiroaa sitä päivää kun musiikki kuoli, ei väite aivan pidä paikkaansa. Se mikä on ja pysyy, että musiikkia olemme aikojemme alusta kuunnelleet, sitä kuuntelemme nyt ja varmasti tulemme myös kuuntelemaan tulevaisuudessakin kunnes ihmiskunta tällä pallolla elää ja asustaa.

Comments are closed.